c

Ny undersökning visar: Här är hjärtat i svenska hem

Pressmeddelande 2017-03-15 09:00 CET

Inredning och homestyling har länge varit en stark trend. Att köpa nyproducerat ger möjligheten att sätta sin egen prägel på bostaden redan från början. Så vad prioriterar bostadsköpare när de ska forma sina nya hem? En undersökning från Skanska visar att köket utan tvekan ligger oss varmast om hjärtat. Och det är där bostadsköparna väljer att lägga ner det mesta av sina pengar.

Kök Limhamn

Skanskas nya undersökning bland potentiella bostadsköpare visar att hela 70 procent vill ha möjlighet att anpassa köket efter egna önskemål. Var femte person tycker samtidigt att badrummet är viktigast att få inreda utifrån egna preferenser. Statistik från Skanska visar också dessa två rum är de som svenska bostadsköpare lägger ned mest pengar på när handlar om inredning och tillval.

Trots att hallen är det första en besökare möter verkar det vara en relativt oviktig yta. Endast en procent av de som vill köpa nyproduktion anser nämligen att hallen är viktig att inreda, och det är även där det spenderas minst pengar.

– Köket är verkligen hemmets hjärta med plats för såväl matlagning som avkoppling och umgänge. De lägenheter som byggs idag är ofta mindre till ytan jämfört med för 10-20 år sedan. När sovrum och barnrum blir mindre blir det viktigare att disponera de kvadratmeter vi har till vårt förfogande på ett smart sätt. Många väljer därför att inreda sina kök på ett personligt sätt med hög funktionalitet och stor trivselfaktor, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.

Undersökningen visar också att 65 procent av de som planerar att köpa en nyproduktion tycker att det är viktigt att få möjlighet att påverka planlösningen. Motsvarande siffra för de som vill köpa begagnat är 54 procent.

Topplista – Rummen svenskarna lägger mest pengar på *
1. Kök  58 %
2. Badrum  29 %
3. Sovrum  4 %
4. Vardagsrum 4 %
5. Hall  3 %

* Om statistiken
Statistik över de tillval i bostäder som Skanska sålde under 2016 runt om i Sverige baserat på försäljningsunderlag från över 800 kunder.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd i oktober 2016 via Skanskas Bopanel med totalt 822 svarande. Skanskas Bopanel består av över 2 000 bostadsköpare med varierande ålder och livssituation.

 

Ladda ned hela pressmeddelandet för fler resultat ur undersökningen.