3D-teknik visar det som inte finns

På Skanska Sveriges nya visualiseringscenter, på huvudkontoret i Stockholm, kan man med hjälp av avancerad teknik röra sig i bostäder, längs vägar och på broar som inte existerar än.

Det handlar om virtual reality (VR), en skenvärld genererad av i detta fall sju samverkande datorer, där besökaren upplever sig vistas och kan agera. Bäst med 3D-glasögon på näsan.

”Det är säkert jättefint, men vad har jag för nytta av det?” kanske du undrar. Frågan går vidare till Johan Ahrebo, BIM-koordinator från Skanska Teknik, ansvarig för visualiseringscentret.

– Satsningen har redan visat sig underlätta vår projektering. Att våra projekt är riktigt välplanerade har alla i Skanska nytta av.

En realistisk presentation via VR ökar också möjligheten att vinna en anbudstävling. Ingen vill köpa grisen i säcken, men här kan kunder besöka det blivande kontoret, lägenheten eller liknande och lämna synpunkter, utan att behöva förstå vad som är upp och ner på en byggritning.

– Fler jobb och mer nöjda kunder ligger i hela Skanskas intresse, konstaterar Johan, och påpekar att de flesta av Skanskas konkurrenter saknar motsvarighet till visualiseringscentret. BIM-modeller har använts ett bra tag, både till projektering och i anbudstävlingar. Möjligheten att visa modellerna i stereo gör dem ännu tydligare och mer lättbegripliga.

Skicka filer

Alla kunder, tjänstemän och yrkesarbetare behöver dock inte komma till Stockholm. Dels finns ett nästan lika avancerat visualiseringscenter på Lindholmen i Göteborg, där Skanska hyr in sig.

– Men framför allt går det att skicka filer eller färdiga filmer till projekt runt om i landet, för att förbättra planeringen och förstå hur arkitekter och konstruktörer har tänkt.

Text: Anders Wikberg
Foto: Claes Löfgren